Dwa kółka zamiast czterech, czyli jak w Polsce wygląda zrównoważony transport?

Dwa kółka zamiast czterech, czyli jak w Polsce wygląda zrównoważony transport?

Zrównoważony transport to system przemieszczania się, który jest przystępny pod względem ekonomicznym dla wszystkich obywateli, efektywny i pozwala na funkcjonowanie gospodarki niskoemisyjnej, czyli ogranicza szkodliwe emisje i zanieczyszczenia. Jak wdrażają go polskie miasta?

Zły transport – złe powietrze

Niestety w Polsce mamy do czynienia z warunkami, które ten szkodliwy stan pogarszają: 

  • źle rozwinięty transport kolejowy osobowy i towarowy,
     
  • zły stan pojazdów indywidualnych – mają przeciętnie po 10 lat lub więcej większość z nich charakteryzuje się wyższym spalaniem w porównaniu do średniej europejskiej,
     
  • rozbudowa infrastruktury drogowej sprawia, że transport samochodowy jest atrakcyjniejszy niż kolejowy. 

Dlatego bardzo ważne są działania w gminach skierowane do mieszkańców, by wybierali transport rowerowy, transport publiczny lub by transport samochodów osobowych odbywał się płynnie, a przez to emitował mniej zanieczyszczeń i CO2.

Dobre przykłady

W Łodzi postawiono 9 znaków VMS, czyli tablic o zmiennej treści. Każda z nich pokazuje na bieżąco, jak zmienia się ruch, gdzie występuje największe natężenie i którą drogę wybrać, by ominąć korki. Dodatkowo wyświetlane są cyfry podające średni czas przejazdu do oznaczonego punktu. Dzięki temu kierowcy mogą wybrać najwygodniejszy wariant podróży, który zapewni im najpłynniejszy ruch. W ten sposób zmiesza się emisyjność transportu samochodowego, ponieważ ogranicza się hamowanie, ruszanie i kierowanie pojazdem na najniższych biegach. 

We Wrocławiu władze miasta wprowadziły bezpłatną komunikację miejską dla uczestniczących w programie „Pomoc dla rodzin wielodzietnych 2+3 i jeszcze więcej” mogą korzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską. Na liście miast, w których komunikacja autobusami miejskimi jest bezpłatna są również: Bełchatów, Głowno, Goleniów, Gostyń, Lubin, Mława, Nowogard, Nysa, Ornontowice, Otmuchów, Świerklany, Ząbki i Żory. Podobną decyzje rozważają następne miasta. 

W Gdyni Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej (PKT) eksploatuje 32 pojazdy wyposażone w akumulatory Li-Cd, dzięki którym nie potrzebują energii elektrycznej z sieci trakcyjnej na dystansie 5 km. Używane są także dwa nowoczesne trolejbusy wyposażone w baterie Li-Ion, dzięki którym pojazd jest w stanie pokonać 20 km bez zasilania z sieci. Absolutną nowością jest uruchomienie nowej linii trolejbusowej po drogach bez sieci trakcyjnej. Gdyńskie PKT inwestuje także w poprawę jakości infrastruktury sieci trakcyjnej tak, by znacząco obniżyć zużycie energii oraz racjonalnie ją wykorzystywać. 

Na znaczeniu wśród transportu miejskiego muszą zyskać rowery. Konieczna jest budowa ścieżek rowerowych, dodanie pasów dla rowerów na istniejących ulicach, budowa parkingów dla rowerów i wiele form sprzyjających komfortowi, bezpieczeństwu, a nawet innowacyjności rowerzystów. Chodzi o to, by połączyć transport rowerowy z transportem publicznym, na przykład zabierając ze sobą rowery do pociągu bądź zostawiając je na specjalnych parkingach przy dworcach.

Foto: © Zuzi/Fotolia

Skomentuj

Dofinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Niniejszy materiał został opublikowany dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Za jego treść odpowiada wyłącznie Fundacja Ekologiczna Arka.